Nie ma festiwalu kulinarnego bez wystawców. Są oni jednym z najważniejszych elementów udanej imprezy kulinarnej. Kto może otworzyć pawilon kulinarny i jakie warunki musi spełnić?
Przyjrzyjmy się jak wygląda wystawianie własnych pawilonów na tego typu wydarzeniach, jednak zwracamy uwagę że poniższe zasady są ogólnymi wskazówkami i nie dotyczą konkretnie Warszawskiego Festiwalu Kulinarnego.
Zwykle zapisy na otwarcie własnych pawilonów kończą się około 2 tygodnie przed planowanym wydarzeniem. Organizatorzy tego typu festiwali oferują możliwość wystawienia stoiska przez jeden dzień imprezy lub przez cały czas trwania wydarzenia. Pawilony na festiwalach są zwykle płatne, a cena zależna jest od prestiżu imprezy. Wynajęcie stoiska na jeden dzień jest proporcjonalnie droższe niż cena za wszystkie dni festiwalu.
Organizatorzy dostarczają stoły, namioty, dostęp do prądu i wody, wywóz śmieci, ochronę stoiska poza godzinami trwania festiwalu i inne udogodnienia niezbędne do komfortowej prezentacji i sprzedaży własnych produktów przez wystawców. Natomiast dla dostawców żywności jest to możliwość promocji swojej oferty wśród dużej grupy nowych odbiorców w krótkim czasie.
Są oni jednak zobowiązani do przestrzegania kilku zasad związanych z organizacją, jak przygotowanie stoiska w odpowiednim czasie i zachowanie pawilonu od rozpoczęcia do zakończenia festiwalowego dnia. W przeciwnym razie nakładane są na wystawców kary, np. odmowa przyjęcia zgłoszenia w kolejnej edycji i obciążenie finansowe. Jeśli wystawca oferuje alkohol, musi uzyskać zgodę na jego sprzedaż od odpowiednich organów. Coraz częściej w regulaminie festiwali ujęty jest punkt o wymogu używania przyjaznych środowisku naczyń i sztućców jednorazowych – papierowych, drewnianych, z otrębów itp. Bardzo istotne jest, aby wystawcy przestrzegali zasad higieny i zasad przeciwpożarowych.
Stoisko powinno być ozdobione estetycznie i w sposób nawiązujący do tematu festiwalu. Miejsca dla wystawców zwykle przydziela organizator i nie dopuszcza do ich zmiany oraz podnajmu.
Pawilon kulinarny podczas takiego wydarzenia jak Warszawski Festiwal Kulinarny to doskonała okazja dla producentów do promocji ich wyrobów wśród pożądanej grupy odbiorców, bowiem osoby, które uczestniczą w imprezie są zainteresowane lokalnymi produktami przyjaznymi naturze.